دکتر قلب

دکتر قلب

دکتر قلب

دکتر قلب

سه شنبه, ۳۰ خرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۰۶ ق.ظ

برنامه راهبردی رشته جراحی عمومی

تولید شتابان دانش و به تبع آن ابداع روش های نوین تشخیصی و درمانهای مدرن نظام سلامت را با تحول بزرگی مواجه کرده است . فن آوری های جدید سبب ورود طب به عرصه های مهندسی بافت ، ساختارهای سلولی و مداخله در هسته سلولها و مولکولها شده و افقهای جدیدی را در پیش رو گشوده است . این تحولات منجر به محدود شدن دامنه عملکرد و عمق بخشیدن به دانش تخصصی گردیده و از طرفی دیدگاه طبیب را از نگاه جامع به بیمار باز داشته است . بعبارتی چالش فوق تخصص گرائی (تحت تخصص گرایی ) از الزامات مدرنیسم در نظام سلامت است .
همزمان با افزایش آگاهی های جامعه و حضور بیشتر مردم در عرصه اداره حکومت ها ( دموکراسی ) ، انتظارات ایشان در دستیابی به خدمات بهداشتی و درمانی ، سیر صعودی یافته و با توجه به گرانی خدمات نوین ؛ و چالش بزرگ محدودیتهای منابع ، بازنگری سیستم سلامت در دستور کار غالب حکومتها قرار گرفته است .
در کشور ما سطح بندی خدمات بعنوان یک راه حل گذار به جامعه ایده آل ارائه شده است . در سند زیست فناوری نیز دستیابی به روشهای کم هزینه درمان بیماریها به عنوان راه حل اساسی ، پیشنهاد گردیده ، ولی به نظر می رسد دستیابی به بهترین الگوریتمهای تشخیصی و درمانی مبتنی بر شرایط اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی پزشکی مبتنی بر شواهد ) بهترین راه حل باشد .
این نگرش پویائی تحول برخاسته از پژوهش را با خود به همراه داشته و بعنوان یک دیدگاه ، ساختار مناسب خود را طلب می کند . معماری این ساختار با نقشه برنامه ریزی راهبردی با حرکت از پائین ( گروه ) به بالا و جهت گیری ناشی از ارزش ها ( عدالت ) امکان پذیر خواهد بود .
با توجه به موضوعاتی که گذشت ، برنامه راهبردی رشته جراحی با همفکری صاحبنظران و بنا به خواست سیاستگذاران سلامت و دستور وزیر محترم بهداشت درمان و آموزش پزشکی در بهار سال ۱۳۸۵ با تشکیل کمیته راهبردی با حضور مدیران گروه های جراحی سراسر کشور آغاز شد و طی جلسات متمادی مورد بررسی و تکمیل قرار گرفت. این برنامه با همفکری همه صاحبنظران و بنا به خواست سیاستگزاران سلامت شکل گرفته و بعلت متغیر بودن شرایط و در دسترس نبودن بسیاری از الزامات برنامه بصورت کوتاه مدت و میان مدت ارائه گردیده است. در این برنامه دورنمای رشته با هدف دستیابی به شاخص های توسعه سلامت مبتنی بر سند چشم انداز ۲۰ ساله کشورتکیه شده است
و در رسالت این رشته هم تلاش شده است که سطح علمی و عملی دانش آموختگان ارتقا یافته و با تامین پیشگیرانه سلامت جامعه باعث رفاه مردم شوند.در این برنامه بر ارزش های معنوی و علمی تاکید گردیده است.
از مشخصات مهم این برنامه توجه به تمامی اهداف عینی و ارائه فعالیت های مربوط به این اهداف بوده است.
واز جمله چالش های مهم پیش رو ، تحلیل تدریجی جراحی عمومی و تضعیف جایگاه علمی ، اجتماعی و اقتصادی آن می باشد . در حالیکه بعلل بیماریهای ناشی از تغییر روش زندگی جوامع ، حوادث طبیعی و انسانی ، جنگ ها و … نیاز به آن سیر فزاینده ای دارد .
از طرفی بعلل فوق ، انتخاب این رشته از اولویت اول دانشجویان خارج شده و فارغ التحصیلان نیز غالبا به دنبال تحصیل در رشته های فوق تخصص می باشند .
و در رسالت این رشته هم تلاش شده است که سطح علمی و عملی دانش آموختگان ارتقا یافته و با تامین پیشگیرانه سلامت جامعه باعث رفاه مردم شوند.در این برنامه بر ارزش های معنوی و علمی تاکید گردیده است.
از مشخصات مهم این برنامه توجه به تمامی اهداف عینی و ارائه فعالیت های مربوط به این اهداف بوده است.

تصویر مرتبط

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۳/۳۰
مهسا نجاتی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی